Goesting voor een goed glas bier: Noblesse

Bier van de maand mei: Noblesse

Bier van de maand mei: Noblesse

Noblesse oblige

Noblesse is het eerste bier van onze brouwerij, bedoeld als ‘instapbier’. Speciaal ontwikkelt voor de pils drinkers, die ook wel eens wat anders willen proberen. Door de toegankelijkheid van het bier, heb je altijd zin, ofwel goesting in een tweede glas van dit blond schuimend bier.

Bier van de maand mei: Noblesse
Bier van de maand mei: Noblesse De Dochter van de Korenaar

Goudse Bierprijs

Biersyndicaat Den Gouwen Aar

Sinds 1990 vormen acht jonge Gouwenaars een vriendenclub die meerdere keren per jaar ooit ingekocht en inmiddels ouder bier proeven en beschrijven, naast bierreizen, brouwerijbezoeken en af en toe zelf brouwen. Hun naam: Biersyndicaat Den Gouwen Aar. Het bier zit de mannen in de genen, zodat zij al in vroeg stadium de brouwerij in Baarle ontdekten. Vooral de Noblesse kon hun goedkeuring meer dan wegdragen: het frisse, hoppige en doordrinkbare karakter werd al snel een ‘vriendenbier’. Hun enthousiasme over Mengerinks brouwsels en de hartelijke ontvangst van zijn vrouw leidde tot regelmatig forse afname en een vriendschap die tot op heden duurt. Niet vies van wat reuring hoopten deze liefhebbers brouwer Mengerink een dienst te bewijzen, door het ingedutte Winterbierfestival in Gouda op te luisteren met de uitreiking van ‘de Goudse Bierprijs’ aan brouwerij De dochter van de Korenaar voor haar sublieme bieren. De jongens stelden organisator Pint in kennis, stuurden persberichten naar de lokale, landelijke en Vlaamse media en de heren kalligrafeerden een zelfgemaakte oorkonde, die met lovende tekst in een prachtige lijst werd ingepakt voor die middag. Niet geheel toevallig was Ronald zelf al in de festivalruimte aanwezig, toen het voltallige Biersyndicaat Den Gouwen Aar, strak in pak en in uitstekende luim, de microfoon kaapte om voor een volle zaal in ronkende bewoordingen de brouwer de belangrijke Zuid-Hollandse bierprijs te presenteren. De festivalorganisatie was met stomheid geslagen: waar kwamen deze lui vandaan, wat was dit voor prijs en waarom was men niet geïnformeerd over de inhoud van hun bezoek?

Wat niemand wist, was dat die hele prijs een verzinsel was van acht balorige twintigers die, vanuit een feilloos gevoel voor publiciteit, met hun stuntje brouwer Mengerink in één klap een groter publiek gaven. Ronald kon met deze ‘bekroning’ zijn marketing een boost geven door deze prijs schaamteloos een opvallende plek te geven in zijn brouwerij annex proeflokaal op de Pastoor de Katerstraat én op zijn vers ontworpen website. Nog vele échte prijzen zouden de Goudse Bierprijs volgen….

Overig nieuws